480109 VO Multilingualism in Austria in history and nowadays (2024S)
Labels
ON-SITE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The working language according to the curriculum is German.
Tuesday
05.03.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
19.03.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
09.04.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
16.04.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
23.04.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
N
Tuesday
30.04.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
07.05.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
14.05.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
21.05.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
28.05.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
04.06.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
11.06.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Tuesday
18.06.
09:45 - 11:15
Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written examination on site.
Minimum requirements and assessment criteria
In order to pass the exam, the questions asked must be answered exhaustively. At least more than half of the possible number of points must be achieved for a positive result. The other half can be divided into four quarters, from which the remaining marks are calculated according to the number of questions answered.
Examination topics
The exam content is the subject of the lecture. Additional literature relevant to the examination will be mentioned by the individual lecturers in the course of the semester.
Reading list
References to literature are given at the beginning of the lecture as well as on the individual topics during the course.
Introductory literature on the subject:
• Claudia Maria Riehl: Mehrsprachigkeit. Eine Einführung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG), Darmstadt 2014, 164 S. ISBN 978-3-534-25522-1.
• Hans Goebl: Sprachenvielfalt und Sprachenpolitik in der Spätphase der Donaumonarchie (1848–1918). In: Ludwig M. Eichinger & Albrecht Plewnia (Hg.): Das Deutsche und seine Nachbarn. Über Identitäten und Mehrsprachigkeit (= Studien zur deutschen Sprache 46). Gunter Narr Verlag, Tübingen 2008, S. 109–133.
• Stefan Michael Newerkla: Kontaktareale in Mitteleuropa am Beispiel Altösterreich. In: Christoph Mauerer (Hg.): Mehrsprachigkeit in Mittel-, Ost- und Südosteuropa. Gewachsene historische Vielfalt oder belastendes Erbe. Beiträge zur 1. Jahrestagung des Forschungszentrums Deutsch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, Regensburg, 2.–4. Oktober 2014 (= Forschungen zur deutschen Sprache in Mittel-, Ost- und Südosteuropa FzDiMOS Band 4). Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2017, S. 17–32.
• Alexandra N. Lenz, Timo Ahlers & Manfred M. Glauninger (Hg.): Dimensionen des Deutschen in Österreich. Variation und Varietäten im sozialen Kontext (= Schriften zur deutschen Sprache in Österreich 42). Peter Lang Verlag GmbH, Frankfurt am Main 2015. 392 S. ISBN 978-3-653-98250-3.
Introductory literature on the subject:
• Claudia Maria Riehl: Mehrsprachigkeit. Eine Einführung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG), Darmstadt 2014, 164 S. ISBN 978-3-534-25522-1.
• Hans Goebl: Sprachenvielfalt und Sprachenpolitik in der Spätphase der Donaumonarchie (1848–1918). In: Ludwig M. Eichinger & Albrecht Plewnia (Hg.): Das Deutsche und seine Nachbarn. Über Identitäten und Mehrsprachigkeit (= Studien zur deutschen Sprache 46). Gunter Narr Verlag, Tübingen 2008, S. 109–133.
• Stefan Michael Newerkla: Kontaktareale in Mitteleuropa am Beispiel Altösterreich. In: Christoph Mauerer (Hg.): Mehrsprachigkeit in Mittel-, Ost- und Südosteuropa. Gewachsene historische Vielfalt oder belastendes Erbe. Beiträge zur 1. Jahrestagung des Forschungszentrums Deutsch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, Regensburg, 2.–4. Oktober 2014 (= Forschungen zur deutschen Sprache in Mittel-, Ost- und Südosteuropa FzDiMOS Band 4). Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2017, S. 17–32.
• Alexandra N. Lenz, Timo Ahlers & Manfred M. Glauninger (Hg.): Dimensionen des Deutschen in Österreich. Variation und Varietäten im sozialen Kontext (= Schriften zur deutschen Sprache in Österreich 42). Peter Lang Verlag GmbH, Frankfurt am Main 2015. 392 S. ISBN 978-3-653-98250-3.
Association in the course directory
M.3.1, M.5.2, M.6
Last modified: We 28.02.2024 16:47
Lectures introduce students to the main areas of the field of study. It is especially their task to deal with the most important facts and doctrines in the field and to discuss the current state of scientific research. They consist of lectures by the lecturers as well as other forms of presentation.