480109 VO Multilingualism in Austria in history and nowadays (2025S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The working language according to the curriculum is German.
- Tuesday 04.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 11.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 18.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 25.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 01.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 08.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- N Tuesday 29.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 06.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 13.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 20.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 27.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 03.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 10.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 17.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
- Tuesday 24.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Slawistik UniCampus Hof 3 2R-O1-37
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
On-site written exam (knowledge test, no multiple choice). No aids allowed.
Minimum requirements and assessment criteria
The examination questions must be answered exhaustively in order to pass. At least more than half of the possible number of points must be achieved for a pass. The other half can be divided into four quarters, from which the respective grades are calculated according to the number of questions answered.
Examination topics
The content of the examination will be the topics covered in the lecture. Additional literature relevant to the examination will be referred to by the two lecturers as the course progresses.
Reading list
References will be given at the beginning of the lecture and on each topic during the course.
Introductory literature on the subject:
• Claudia Maria Riehl: Mehrsprachigkeit. Eine Einführung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG), Darmstadt 2014, 164 S. ISBN 978-3-534-25522-1.
• Hans Goebl: Sprachenvielfalt und Sprachenpolitik in der Spätphase der Donaumonarchie (1848–1918). In: Ludwig M. Eichinger & Albrecht Plewnia (Hg.): Das Deutsche und seine Nachbarn. Über Identitäten und Mehrsprachigkeit (= Studien zur deutschen Sprache 46). Gunter Narr Verlag, Tübingen 2008, S. 109–133.
• Stefan Michael Newerkla: Kontaktareale in Mitteleuropa am Beispiel Altösterreich. In: Christoph Mauerer (Hg.): Mehrsprachigkeit in Mittel-, Ost- und Südosteuropa. Gewachsene historische Vielfalt oder belastendes Erbe. Beiträge zur 1. Jahrestagung des Forschungszentrums Deutsch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, Regensburg, 2.–4. Oktober 2014 (= Forschungen zur deutschen Sprache in Mittel-, Ost- und Südosteuropa FzDiMOS Band 4). Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2017, S. 17–32.
• Alexandra N. Lenz, Timo Ahlers & Manfred M. Glauninger (Hg.): Dimensionen des Deutschen in Österreich. Variation und Varietäten im sozialen Kontext (= Schriften zur deutschen Sprache in Österreich 42). Peter Lang Verlag GmbH, Frankfurt am Main 2015. 392 S. ISBN 978-3-653-98250-3.
Introductory literature on the subject:
• Claudia Maria Riehl: Mehrsprachigkeit. Eine Einführung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG), Darmstadt 2014, 164 S. ISBN 978-3-534-25522-1.
• Hans Goebl: Sprachenvielfalt und Sprachenpolitik in der Spätphase der Donaumonarchie (1848–1918). In: Ludwig M. Eichinger & Albrecht Plewnia (Hg.): Das Deutsche und seine Nachbarn. Über Identitäten und Mehrsprachigkeit (= Studien zur deutschen Sprache 46). Gunter Narr Verlag, Tübingen 2008, S. 109–133.
• Stefan Michael Newerkla: Kontaktareale in Mitteleuropa am Beispiel Altösterreich. In: Christoph Mauerer (Hg.): Mehrsprachigkeit in Mittel-, Ost- und Südosteuropa. Gewachsene historische Vielfalt oder belastendes Erbe. Beiträge zur 1. Jahrestagung des Forschungszentrums Deutsch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, Regensburg, 2.–4. Oktober 2014 (= Forschungen zur deutschen Sprache in Mittel-, Ost- und Südosteuropa FzDiMOS Band 4). Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2017, S. 17–32.
• Alexandra N. Lenz, Timo Ahlers & Manfred M. Glauninger (Hg.): Dimensionen des Deutschen in Österreich. Variation und Varietäten im sozialen Kontext (= Schriften zur deutschen Sprache in Österreich 42). Peter Lang Verlag GmbH, Frankfurt am Main 2015. 392 S. ISBN 978-3-653-98250-3.
Association in the course directory
M.3.1, M.5.2, M.6
Last modified: Su 26.01.2025 20:26
Lectures introduce students to the main areas of study. Their primary purpose is to deal with the most important facts and theories in the field and to discuss the current state of scientific research. They consist of lectures by the lecturers and other forms of presentation.