Universität Wien

490002 VO VO Teaching and Learning Design (2017S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung

Im Durchgang durch aktuelle Erkenntnisse der Schul- und Unterrichtsforschung und anhand von Beispielen aus der eigenen Forschung wird ein vertieftes Verständnis von Prozessen des Lernens und die daraus resultierenden Konsequenzen für Unterricht und Schule erarbeitet.

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

1. Prüfungstermin: DO 29.06.2017, 13.15-14.45 Uhr, Hörsaal D Unicampus altes AKH, Hof 10 Hirnforschungszentrum Spitalgasse 4, 1090 Wien.
Anmeldungen sind von 02.06.2017, 10:00 Uhr bis 26.06.2017, 10:00 Uhr über das u:space/UNIVIS möglich.
Abmeldungen sind bis 28.06.2017, 22:00 Uhr über das u:space/UNIVIS möglich.

Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können. (weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: http://studentpoint.univie.ac.at/durchs-studium/pruefungswesen/ )

2. Prüfungstermin: MO 02.10.2017, 13.15-14.45 Uhr, Hörsaal 7, Universitätshauptgebäude, Universitätsring 1, Hochparterre, Stiege 7, 1010 Wien.
Anmeldungen sind von 30.08.2017, 10:00 Uhr bis 27.09.2017, 10:00 Uhr über das u:space möglich.
Abmeldungen sind bis 01.10.2017, 22:00 Uhr über das u:space möglich.

Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können. (weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: http://studentpoint.univie.ac.at/durchs-studium/pruefungswesen/ )

3. Prüfungstermin: MI 15.11.2017, 09.45-11.15 Uhr, Hörsaal 7, Universitätshauptgebäude, Universitätsring 1, Hochparterre, Stiege 7, 1010 Wien.
Anmeldungen sind von 17.10.2017, 10:00 Uhr bis 10.11.2017, 10:00 Uhr über das u:space möglich.
Abmeldungen sind bis 14.11.2017, 22:00 Uhr über das u:space möglich.

Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können. (weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: http://studentpoint.univie.ac.at/durchs-studium/pruefungswesen/ )

4. Prüfungstermin: MI 13.12.2017, 09.45-11.15 Uhr, Hörsaal 7, Universitätshauptgebäude, Universitätsring 1, Hochparterre, Stiege 7, 1010 Wien.
Anmeldungen sind von 13.11.2017, 10:00 Uhr bis 07.12.2017, 10:00 Uhr über das u:space möglich.
Abmeldungen sind bis 12.12.2017, 22:00 Uhr über das u:space möglich.

Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können. (weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: http://studentpoint.univie.ac.at/durchs-studium/pruefungswesen/ )

  • Thursday 09.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 16.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 23.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 30.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 06.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 27.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 04.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 11.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 18.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 01.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 08.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
  • Thursday 22.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4

Information

Aims, contents and method of the course

The course focusses on the complexity of the learning process and the design of lesson considering the most recent knowledge and research on teaching and learning. The relevant topics will be discussed and illustrated on the basis of presently running research projects. Practical consequences for teaching and learning will be drawn, e.g. regarding lessons design and questions of evaluation and assessment. In this context the question will be asked which competences teachers need for high quality teaching.
The following topics will be discussed:
Which concepts of learning are presently discussed in learning research?
Which concepts of learning do the various learning theories follow - from behavioristic to cognitivistic and constructivist theories?
How is teaching to be designed on the basis of what we know about learning?
Which questions for school development are to be asked?
Which consequences for teacher education and the competences teachers should develop are to be drawn?

Assessment and permitted materials

Participation in the face-to-face course, at least two competent contributions in the Moodle online-forum
Positive grade for the multiple choice exam

Minimum requirements and assessment criteria

See above.
The multiple choice exam is positive which 50% positive answers. The forum contributions show that the student understands the main aspects of a topic and can competently contribute to the discussion

Examination topics

The content of the course lecture and the literature (on moodle for download)

Reading list

You will find the relevant texts on Moodle

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:39