Universität Wien

490009 PS Teaching and Learning (2024W)

Lehren und Lernen im Kontext theaterpädagogischer Wege

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

***UPDATE (28.11.2024)***: Der Termin am Montag, 02.12.2024 entfällt.

  • Monday 07.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 21.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 04.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 18.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 20.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01

Information

Aims, contents and method of the course

Knowledge of theatre pedagogical basics in the context of teaching and learning.
Sensitisation of self-perception and perception of others, e.g. performance skills
Reflection on one's own role as a teacher, improvement of communicative skills, inclusion of body language as a means of expression
Promotion of creativity in didactic means and methods
Promotion of willingness and ability to cooperate

Methods:
In the course, an excerpt from theatre pedagogical working methods, which are also possible for distance learning, is presented through the application of various methods and in theoretical connection. Likewise, hermeneutic approaches, i.e. reading and analysing scientific literature on the subject, will create the basis for reflecting on pedagogical situations in the theatrical context and stimulate discussions about them, strengthen the ability to act and substantiate one's own professional actions. The students plan and lead a teaching unit with theatre pedagogical methods in an online format. By writing a proseminar paper, scientific thinking and working in the context of theatrical learning and educational processes is reflected in writing. In addition, the course is accompanied via the Moodle learning platform.

Assessment and permitted materials

Participation in the exercises and in the discussion phases
Planning and designing a teaching sequence + reflection
Proseminar paper

Minimum requirements and assessment criteria

100% attendance
Interest in theatre pedagogical theory and practice
Willingness to work in a body-oriented way
Planning and designing a teaching sequence
Proseminar paper

Examination topics

Examination-immanent course. Literature and exercise material on Moodle.

Reading list

Boal, Augusto (1989): Theater der Unterdrückten. Übungen und Spiele für Schauspieler und Nicht-Schauspieler. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Even, Susanne/Schewe, Manfred (2016): Performatives Lehren Lernen Forschen. Berlin/Milow/Strasburg: Schibri.
Fischer-Licht, Erika (2012): Performativität. Eine Einführung. Bielefeld: transcript.
Frei, Heidi (1995): Jeux Dramatiques mit Kindern. Ausdrucksspiel aus dem Erleben 2 (2. Auflage). Bern: Zytglogge.
Fox, Jonathan/Dauber, Heinrich (Hrsg.) (1999): Playbacktheater – wo Geschichten sich begegnen. Internationale Beiträge zur Theorie und Praxis des Playbacktheaters. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Hentschel, Ulrike (2010): Theaterspielen als ästhetische Bildung. Über einen Beitrag produktiven künstlerischen Gestaltens zur Selbstbildung. Berlin/Milow/Strasburg: Schibri.
Hoffelner, Alexander/Köhler, Julia (2022): Theater.Pädagogik.Schule. Theaterpädagogik zwischen Theorie und Praxis. Innsbruck: Studienverlag.
Johnstone, Keith (2009): Theaterspiele. Spontaneität, Improvisation und Theatersport. Berlin: Alexander Verlag.
Klepacki, Leopold/Zirfas, Jörg (2009): Ästhetische Bildung: Was man lernt und was man nicht lernt. In: Liebau, Eckart/Zirfas, Jörg (Hrsg.): Die Kunst der Schule. Über die Kultivierung der Schule durch die Künste. Bielefeld: transcript. S. 111 –1 39.
Klepacki, Leopold/Zirfas, Jörg (2013): Theatrale Didaktik. Ein pädagogischer Grundriss des schulischen Theaterunterrichts. Weinheim und Basel: Beltz Juventa.
Koch, Gerd (1995): Theatralisierung von Lehr-Lernprozessen. Berlin/Milow: Schibri.
Koch, Gerd/Naumann, Gabriela/Vaßen, Florian (Hrsg.) (2011): Ohne Körper geht nichts. Lernen in neuen Kontexten. Berlin/Milow: Schibri.
Köhler, Julia (2017): Theatrale Wege in der Lehrer/innenbildung. Theaterpädagogische Theorie und Praxis in der Ausbildung von Lehramtsstudierenden. München: kopaed.
Liebau, Eckart/Klepacki, Leopold/Zirfas, Jörg (2009): Theatrale Bildung. Theaterpädagogische Grundlagen und kulturpädagogische Perspektiven für die Schule. Weinheim und München.
Liebau, Eckart/Zirfas, Jörg (Hrsg.) (2009): Die Kunst der Schule. Über die Kultivierung der Schule durch die Künste. Bielefeld: transcript.
Liebau, Eckart (2007): Leibliches Lernen. In: Göhlich, Michael/Wulf, Christoph/Zirfas, Jörg (Hrsg.): Pädagogische Theorien des Lernens. Weinheim und Basel: Beltz. S. 102 –112.
Nix, Christoph/Sachser, Dietmar/Streisand, Marianne (Hrsg.) (2012): Lektionen 5. Theaterpädagogik. Berlin: Theater der Zeit.
Oelkers, Jürgen (2012): Schule, Kultur und Pädagogik. In: Bockhorst, Hildegard/Reinwald, Vanessa-Isabelle/Zacharias, Wolfgang (Hrsg.): Handbuch Kulturelle Bildung. München: kopaed. S. 151 – 154.
Vaßen, Florian (2016): Die Vielfalt der Theaterpädagogik in der Schule – Theater und theatrale Ausbildung im Kontext des Lehrerverhaltens, als Unterrichtsmethode und als künstlerisch-ästhetisches Fach. In: Even, Susanne/Schewe, Manfred: Performatives Lehren Lernen Forschen. Berlin/Milow/Strasburg: Schibri. S. 87 – 126.

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Last modified: Th 28.11.2024 17:07