Universität Wien FIND

Return to Vienna for the summer semester of 2022. We are planning to hold courses mainly on site to enable the personal exchange between you, your teachers and fellow students. We have labelled digital and mixed courses in u:find accordingly.

Due to COVID-19, there might be changes at short notice (e.g. individual classes in a digital format). Obtain information about the current status on u:find and check your e-mails regularly.

Please read the information on https://studieren.univie.ac.at/en/info.

490023 PS School Worlds (2018S)

School-based social-emotional learning (SEL)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 14.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Friday 23.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 20.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 27.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 11.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 18.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 01.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 08.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
Friday 22.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG

Information

Aims, contents and method of the course

The seminar focuses on theories and practical approaches to school-based social-emotional learning (SEL). Current programs and discussions from various countries will be in the foreground (with an emphasis on English speaking countries), while theories and approaches from past decades will form the background.

Assessment and permitted materials

immanent

Minimum requirements and assessment criteria

Folgende Leistungen werden erwartet und in die Bewertung einbezogen: Beteiligung an einem Referat (optional), Teilnahme an einem 4stündigen selbstorganisierten Gruppentreffen (mit Dokumentation), Lesen von kurzen Texten zur Vorbereitung auf die Seminarsitzungen, aktive Teilnahme an allen Sitzungen

Examination topics

Reading list

Wer sich auf das Seminar vorbereiten will (oder wer sich über das Thema sozial-emotionales Lernen informieren will, ohne an dem Seminar teilzunehmen), der/die kann sich durch folgende Texte einen guten Überblick verschaffen:
1. Hofmann, Franz (2008): Persönlichkeitsstärkung und soziales Lernen im Unterricht. Anregungen für Lehrer/innen und Studierende, hrsgg. vom Österreichischen Zentrum für Persönlichkeitsbildung und soziales Lernen (özeps) – (online unter: www.oezeps.at/wp-content/uploads/2011/07/Persoenlichkeitsstaerkung_Onlineversion.pdf)
2. Kahlert, Joachim et al. (2006): Achtsamkeit und Anerkennung. Materialien zur Förderung des Sozialverhaltens in den Klassen 1-4 (Bd. 1) und 5-9 (Bd. 2), hrsgg. von der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), 2 Bde., Köln: BZgA – (eine praktische, wenngleich nicht mehr ganz aktuelle Materialiensammlung für Grundschule bzw. Sekundarstufe, online unter: www.bzga.de/botmed_20420000.html sowie www.bzga.de/botmed_20470000.html)
3. www.casel.org – (die weltweit wichtigste Website zum Thema SEL, von der Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning, CASEL)
4. Durlak, Joseph A./Domitrovich, Celene E./ Weissberg, Roger P./ Gullotta, Thomas P. (2015): Handbook of Social and Emotional Learning. Research and Practice, New York: Guilford – (dieses Buch ist auf wissenschaftlicher Ebene derzeit das herausragendste Handbuch zum Thema SEL)

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:39