Universität Wien

490041 PS Lifeworlds (2023S)

Vergeschlechtlichte Lebenswelten: Perspektiven einer geschlechterreflexiven und subjektorientierten Politischen Bildung

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 09.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Thursday 16.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Thursday 23.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Thursday 30.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Thursday 20.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Thursday 27.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01

Information

Aims, contents and method of the course

Study goals:
The students get to know gender-reflective and subject-oriented approaches in citizenship education and can differentiate between them. The aim is to convey political didactic knowledge in the field of gender, intersectionality and LGBTI* topics. The students can describe them and present them adequately. In theory-led group discussions, they learn to articulate and justify scientific positions. Working in small groups, they learn to give and receive feedback.

Contents:
In this course, various approaches to gender-reflected political didactics are presented. After a general introduction to political education, the focus is on subject-oriented and gender-reflective approaches.

Methods:
Group work, presentations, homework, discussions, excursions and/or guest lectures as well as a term paper in form of a book review. Each participant presents a text of the compulsory literature. Each unit consists of group exercises and/or discussion groups. In addition, a seminar paper/book review must be written.

Assessment and permitted materials

- Presentation of a text of compulsory literature
- Short, written answers to questions about compulsory literature
- Participation in the discussion phases
- Submission of a seminar paper/book review (Deadline: 17.4.2023)

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirement:
- Mandatory attendance
- Presentation of a text of compulsory literature
- Short, written answers to questions on four texts from the compulsory literature
- Seminar paper/book review: In order to ensure good scientific practice, the course management can invite students to a grade-related discussion after the seminar paper has been submitted, which must be completed positively.

Assessment standard:
- Presentation: 20 points
- Written answers to questions from the compulsory literature: 20 points
- Seminar paper/book review: 40 points (specified/agreed deadline must be observed)
- Participation in the discussion phases (constructive, technically correct contributions and engagement in discussing the presentations): 20 points
- 60 points are required for a positive assessment of the course.

Grading:
1 (very good) 100-90 points
2 (good) 89-81 points
3 (satisfactory) 80-71 points
4 (enough) 70-60 points
5 (insufficient) 59-0 points

Examination topics

Reading list

Literatur (Auswahl)
Autor_innenkollektiv/DGB-Jugend NDS-HB-SAN (2011): Feministische Theorien: Gleichheit, Differenz und Dekonstruktion. In: Autor_innenkollektiv/DGB-Jugend NDS- HB-SAN (Hg*innen): Geschlechterreflektierende Bildungsarbeit –(k)eine Anleitung. Haltungen-Hintergründe-Methoden, Hannover, S. 9-18.
Doneit, Madeline (2016): Grundlagen und Perspektiven der Gender Studies. Ein Überblick für Theorie und Praxis der Politischen Bildung, Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Hellmuth, Thomas (2009): Das „selbstreflexive Ich“. Politische Bildung und kognitive Struktur. In: Ebd. (Hrsg.) Das „selbstreflexive Ich“. Beiträge zur Theorie und Praxis politischer Bildung. Innsbruck/ Wien/ Bozen: StudienVerlag. S. 11-20.
Hellmuth, Thomas (2014): Politische Bildung in Österreich. In: Handbuch politische Bildung, 4. Aufl. Schwalbach/ Ts. S. 541-551
Kleinschmidt, Malte & Lange, Dirk (2021): Inclusive Citizenship als Bildungspraxis – provisorische Leitlinien, Polis. Report der deutschen Vereinigung für Politische Bildung Polis 1/2021. Wochenschauverlag: Frankfurt am Main.
Kreisky, Eva (2004): Geschlecht als politische und politikwissenschaftliche Kategorie. In: Rosenberger, Sieglinde & Sauer, Birgit (2016): Politikwissenschaft und Geschlecht, Wien: Facultas Verlag.
Lange, Dirk (2018): Was darf Politische Bildung. In: Mittnik, Philipp et al: Was darf Politische Bildung? Eine Handreichung für LehrerInnen für den Unterricht in Politischer Bildung, S. 8-9.
Lösch, Bettina & Mohseni, Maryam (2016): Zur Entwicklung geschlechtertheoretischer Bezüge in der politischen Bildung, Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Rendtorff, Barbara (2015): Thematisierung oder Dethematisierung: Wie können wir mit Geschlechteraspekten im Kontext von Schule umgehen? In: Wedl, Juliette/Bartsch, Annette: Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 35-45.
Vajen, Bastian et al (2021): Politikdidaktische Rekonstruktion und Bürgerbewusstsein. Eine exemplarische Aufarbeitung demokratiebezogener Vorstellungen. Herasusforderungen Lehrer*innenbildung Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, Bd. 4 Nr. 2., S. 112-128.
Vennemeyer, Kerstin (2019): Inklusion im Politikunterricht. Impulse durch Intersektionalität, Partizipation und Lebensweltbezug. In: Hölzel, Tina & Jahr, David (2019): Konturen einer inklusiven politischen Bildung. Konzeptionelle und empirische Zugänge, Wiesbaden: Springer, S. 35-49.
Watzlawik, Meike/Salden, Ska/Hertlein, Julia (2017): Was, wenn nicht immer alles so eindeutig ist, wie wir denken? Erfahrungen LSBT*-Jugendlicher in der Schule und das Konzept der Ambiguitätstoleranz. In: Diskurs Kindehits- und Jugendforschung 12 (2), Barbara Budrich Verlag. S. 161-176
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Wedl, Juliette/Bartsch, Annette: Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 10-21.

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Last modified: Tu 07.03.2023 11:50