Universität Wien

490041 PS Lifeworlds (2024S)

Vergeschlechtlichte Lebenswelten: Perspektiven einer geschlechterreflexiven Politischen Bildung

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 10.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 17.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 24.04. 11:30 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 08.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 15.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 29.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 05.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 12.06. 11:30 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 19.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Wednesday 26.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Study goals:
The students get to know feminist and LGBTI friendly approaches in citizenship education and can differentiate between them. The aim is to convey political didactic knowledge in the field of gender, intersectionality and LGBTI* topics. The students can describe them and present them adequately. In theory-led group discussions, they learn to articulate and justify scientific positions. Working in small groups, they learn to give and receive feedback.

Contents:
In this course, various approaches to gender-reflected political didactics are presented. After a general introduction to political education, the focus is on feminist and LGBTI-friendly approaches.

Methods:
Group work, presentations, homework, discussions, excursions and/or guest lectures as well as a term paper in form of a book review. Each participant presents a text of the compulsory literature. Each unit consists of group exercises and/or discussion groups. In addition, a seminar paper/book review must be written.

Assessment and permitted materials

- Presentation of a text of compulsory literature
- Short, written answers to questions about compulsory literature
- Participation in the discussion phases
- Submission of a seminar paper/book review

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirement:
- Mandatory attendance
- Presentation of a text of compulsory literature
- Short, written answers to questions on four texts from the compulsory literature
- Seminar paper/book review: In order to ensure good scientific practice, the course management can invite students to a grade-related discussion after the seminar paper has been submitted, which must be completed positively.

Assessment standard:
- Presentation: 20 points
- Written answers to questions from the compulsory literature: 20 points
- Seminar paper/book review: 40 points (specified/agreed deadline must be observed)
- Participation in the discussion phases (constructive, technically correct contributions and engagement in discussing the presentations): 20 points
- 60 points are required for a positive assessment of the course.

Grading:
1 (very good) 100-90 points
2 (good) 89-81 points
3 (satisfactory) 80-71 points
4 (enough) 70-60 points
5 (insufficient) 59-0 points

Examination topics

Reading list

Literatur (Auswahl)
Autor_innenkollektiv/DGB-Jugend NDS-HB-SAN (2011): Feministische Theorien: Gleichheit, Differenz und Dekonstruktion. In: Autor_innenkollektiv/DGB-Jugend NDS- HB-SAN (Hg*innen): Geschlechterreflektierende Bildungsarbeit –(k)eine Anleitung. Haltungen-Hintergründe-Methoden, Hannover, S. 9-18.
Doneit, Madeline (2016): Grundlagen und Perspektiven der Gender Studies. Ein Überblick für Theorie und Praxis der Politischen Bildung, Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Hellmuth, Thomas (2014): Politische Bildung in Österreich. In: Handbuch politische Bildung, 4. Aufl. Schwalbach/ Ts. S. 541-551
Kreisky, Eva (2004): Geschlecht als politische und politikwissenschaftliche Kategorie. In: Rosenberger, Sieglinde & Sauer, Birgit (2016): Politikwissenschaft und Geschlecht, Wien: Facultas Verlag.
Lange, Dirk (2018): Was darf Politische Bildung. In: Mittnik, Philipp et al: Was darf Politische Bildung? Eine Handreichung für LehrerInnen für den Unterricht in Politischer Bildung, S. 8-9.
Lösch, Bettina & Mohseni, Maryam (2016): Zur Entwicklung geschlechtertheoretischer Bezüge in der politischen Bildung, Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Rendtorff, Barbara (2015): Thematisierung oder Dethematisierung: Wie können wir mit Geschlechteraspekten im Kontext von Schule umgehen? In: Wedl, Juliette/Bartsch, Annette: Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 35-45.
Vajen, Bastian et al (2021): Politikdidaktische Rekonstruktion und Bürgerbewusstsein. Eine exemplarische Aufarbeitung demokratiebezogener Vorstellungen. Herasusforderungen Lehrer*innenbildung Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, Bd. 4 Nr. 2., S. 112-128.
Vennemeyer, Kerstin (2019): Inklusion im Politikunterricht. Impulse durch Intersektionalität, Partizipation und Lebensweltbezug. In: Hölzel, Tina & Jahr, David (2019): Konturen einer inklusiven politischen Bildung. Konzeptionelle und empirische Zugänge, Wiesbaden: Springer, S. 35-49.
Watzlawik, Meike/Salden, Ska/Hertlein, Julia (2017): Was, wenn nicht immer alles so eindeutig ist, wie wir denken? Erfahrungen LSBT*-Jugendlicher in der Schule und das Konzept der Ambiguitätstoleranz. In: Diskurs Kindehits- und Jugendforschung 12 (2), Barbara Budrich Verlag. S. 161-176
6
Wedl, Juliette/Bartsch, Annette: Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 10-21.

Association in the course directory

Last modified: Tu 26.03.2024 11:07