Universität Wien

490042 PS School and Classroom Teaching Research (2024S)

Schule neu denken

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 12.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Tuesday 09.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Tuesday 23.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Tuesday 07.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Tuesday 04.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01
Tuesday 18.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 15, Kolingasse 14-16, OG01

Information

Aims, contents and method of the course

Rethinking schools is not a new topic, but it is more topical than ever. The course will begin with a brief historical outline of efforts to make schools "people-friendly" or "in the interests of the child". Various theses will be used to compare today's demands for school renewal with historical phenomena. The discussions will lead to questions that will be used to ask teachers and other people (parents and guardians, school caretakers, secretaries, etc.) at the school location about their wishes.

The aim of the course is to take a closer look at questions on the topic of "Rethinking school" as part of a cooperation with a school in Vienna. To this end, the topic is first dealt with theoretically.
The results will be evaluated according to scientific criteria.
A presentation of the results at the school site is planned (date to be announced) and an overall report will be made available to the school.

After an overview of qualitative and quantitative research approaches, methodological approaches to generating data sets will be discussed. Explicit reference will be made to group discussions. This method is explained in more detail and subsequently tested in the field. The data is then evaluated using a content analysis approach.

Assessment and permitted materials

Hinweis der SPL:
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) für die Produktion von Texten ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird (z. B. für einzelne Arbeitsaufgaben).
---------------------
Termingerechte Bearbeitung der Arbeitsaufgaben
Bearbeitung der im Seminar besprochenen Literatur
Datenbearbeitung und Präsentation der Ergebnisse
Gemeinsames Verfassen eines Abschlussberichts

Zum Praktikum: An folgenden Terminen finden Gespräche mit Lehrkräften statt, die Einleitung erfolgt in der 1. LV Einheit.
Donnerstag, 25.April 14.00 – 15:00 Uhr
Donnerstag, 2.Mai 13:00 – 15.00 Uhr
Montag, 6.Mai 13:00 – 14:00 Uhr
Donnerstag, 9.Mai 14:00 – 15:00 Uhr
Dienstag, 14.Mai 13:00 – 14:00 Uhr
Donnerstag, 16.Mai 14:00 – 15:00 Uhr
Mittwoch, 15.Mai 10:00 – 11:00 Uhr

Minimum requirements and assessment criteria

Offene und forschende Haltung
100% Anwesenheitspflicht
Durchführung von Gruppendiskussionen bzw. Interviews + online Befragung mit anschließender Analyse und Interpretation der Daten.
Die Termine in der Praxisphase sind verpflichtend einzuhalten! An den Termine finden Gespräche mit Lehrkräften statt, die Einleitung erfolgt in der 1. LV Einheit.
Donnerstag, 25.April 14.00 – 15:00 Uhr
Donnerstag, 2.Mai 13:00 – 15.00 Uhr
Montag, 6.Mai 13:00 – 14:00 Uhr
Donnerstag, 9.Mai 14:00 – 15:00 Uhr
Dienstag, 14.Mai 13:00 – 14:00 Uhr
Donnerstag, 16.Mai 14:00 – 15:00 Uhr
Mittwoch, 15.Mai 10:00 – 11:00 Uhr

Teilberichte, Abschlussbericht

Durchführung, Transkription + Analyse und Interpretation der im Feld erhobenen Daten: 50 Punkte (vorgegebener/vereinbarter Abgabetermin ist einzuhalten)
Präsentation: 30 Punkte
Beteiligung in den Diskussionsphasen (Konstruktive, fachlich richtige Beiträge und Engagement bei der Besprechung der Präsentationen): 20 Punkte

Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte erforderlich.
1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 Punkte

Examination topics

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung. Alle in der Lehrveranstaltung durchgenommenen Inhalte, insbesondere auch die fachlichen und fachdidaktischen Inhalte und Überlegungen. Unterstützende Literatur befindet sich auf Moodle.

Reading list

Literatur wird in der LV und auf der Lernplattform (moodle) bekannt gegeben

Association in the course directory

Last modified: We 06.03.2024 12:12