Universität Wien

490052 SE Theory and practical experience of education and consulting (2015W)

Un_Gleichheit im Klassenzimmer

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 13.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 27.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 10.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 10 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 24.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 10 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 01.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 10 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 12.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Tuesday 26.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3

Information

Aims, contents and method of the course

Not only parents but also teachers wish for equality among all pupils in the classroom. Yet, empirical as well as theoretical findings continuously point out different forms of inequality in the classroom that privilege 'normal' pupils. Reflecting inequalities as well as dealing with difference and 'otherness' therefore constitute crucial professional tasks in the classroom. Nonetheless, the necessity to engage professionally with differentiation and 'otherness' for the purpose of reflecting on (the adoption of) social stereotypes and their workings in the school and on personal preconceptions regarding specific differences is frequently underrated. Likewise, there often is no critical examination of school as a technique of normalization or of the school system as supporting the already privileged The seminar will raise and discuss key issues regarding inequalities, difference and normalization:

What does equality mean? What equal rights? What respectively who is considered normal – and what or who not normal?Why? Because of which criteria? How is normalcy defined and established? By whom? Which bodies are considered normal? What is the role of gender in the classroom? The gender of the teacher, pupil, client, …? Are girls, female students, women* treated differently than boys, male students, men* - or genderqueers? How does social, cultural or national background matter? Which cultural, religious or gender stereotypes do professionals unintentionally reproduce? And in which way do things get more complicated if we talk not only about feminine and masculine persons, migrants and majority austrians but about Austrian_turkish girls, Polish caretakers or Nigerian asylum seekers? How do gender and background interact? How can education work against social differences and discriminations? And what does a professional approach look like that not only accepts but actually embraces and supports difference and diversity?

Assessment and permitted materials

+ Präsentation zentraler Thesen von Seminartexten sowie Gestaltung eines Seminarthemas in einer Kleingruppe

+ schriftliche Ausarbeitung der Präsentation und anschließenden Diskussion, Reflektion des Aufbaus der eigenen Gestaltung

Minimum requirements and assessment criteria

Vermittlung von Grundlagen zu Geschlecht, Sexualität, Dis/Ability und Herkunft; Sensibilisierung für Ungleichheiten sowie den Umgang mit Differenz und Andersheit im Klassenraum; Problematisierung der Reproduktion von Sexismen, Klassismen und Rassismen in Erziehung und Beratung; Reflexion von Konzepten zu Anerkennung, Differenz und Diversität in Erziehung und Beratung

Examination topics

Die Texte werden von allen Teilnehmer_innen gelesen. Kleingruppen präsentieren die zentralen Thesen eines Textes und formulieren Fragen für die Diskussion im Plenum. Der Fokus des Seminars liegt auf gemeinsamer Diskussion und Erarbeitung der Inhalte. Darüber hinaus wird es Kleingruppenarbeit im Seminar geben. Die schriftliche Ausarbeitung der Präsentation fasst die Ergebnisse und anschließenden Diskussion zusammen und reflektiert den Aufbau der eigenen Präsentation.

Reading list

Fabian Kessl, Melanie Plößer (Hg.): Differenzierung, Normalisierung, Andersheit. Soziale Arbeit als Arbeit mit den Anderen. Wiesbaden: VS Verlag 2010.
Helma Lutz und Norbert Wennig (Hg_innen). Unterschiedlich verschieden. Differenz in der Erziehungswissenschaft. Opladen: Leske und Budrich, 2001
Anne Broden, Paul Mecheril (Hg_innen). Rassismus bildet. Bildungswissenschaftliche Beiträge zu Normalisierung und Subjektivierung in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2010
María do Mar Castro Varela, “Bildungsprivilegien für alle!“ migrazine 2/2014: Let's talk about: Klassismus, http://www.migrazine.at/artikel/bildungsprivilegien-f-r-alle

Association in the course directory

Last modified: We 15.12.2021 00:29