Universität Wien

490066 PS Teaching and Learning (2017S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work
PH-NÖ

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes

6.4.2017 14-18.30 Uhr, 4.5. 2017 14-18.30 Uhr, 11.5.2017 14-18.30 Uhr, 18.5.2017 14-18.30 Uhr, 1.6.2017 14-18.30 Uhr


Information

Aims, contents and method of the course

Objectives:
The students
- know the curriculum and differentiate competencies and standards
- perform tasks in relation to planning, design and evaluation of teaching
- know the scientific state of motivation promotion at the secondary level
- control methods of individualisation and differentiation in the classroom
- meet new cooperative teaching and learning scenarios

Content:
Curriculum, competencies and educational standards
Planning, designing and evaluating of teaching
Motivation and individualization
Participation by students in cooperative learning and teaching cultures

Methods:
Information and treatment of basic questions
Processing of selected literature in individual, partner and group work, discussions in plenum
Self-study, assignments
Production of portfolio (f.e. creation and reflection of individual lesson plans)

Assessment and permitted materials

Fulfilment of assignments,

Minimum requirements and assessment criteria

75% attandance (Use of Learning management system Moodle), fulfilment of two assignments

Examination topics

Contents of the seminar

Reading list

Gudjons, Herbert (2008): Handlungsorientiert lehren und lernen: Schüleraktivierung, Selbstständigkeit, Projektarbeit. 7. Auflage. Bad Heilbrunn: Klinghardt. Google Book

Hornung-Prähauser, Veronika (2008): Selbstorganisiertes Lernen im Internet: Einblick in die Landschaft der webbasierten Bildungsinnovationen; Sammlung von ausgewählten Fach- und Praxisbeiträgen zu interaktiven Lehr- und Lernszenarien. Wien: StudienVerlag.

Hüther, Gerald (2016): Mit Freude lernen, ein Leben lang: Weshalb wir ein neues Verständnis vom Lernen brauchen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Kahl, Reinhard (2011): Individualisierung, das Geheimnis guter Schulen. Hamburg: Beltz.

Kiel, Ewald (2014): Unterricht planen, durchführen und reflektieren. Berlin: Cornelsen.

Schmidt-Callsen, Gerold (2014): Integrativ Lehren und Lernen: Ein pädagogisches Konzept zur Erneuerung von Schule und Unterricht. Hamburg: Disserta Verlag.

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:54