Universität Wien

490073 SE Theory and practical experience of teaching and learning (2016W)

School-based social-emotional learning (SEL)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

zusätzlicher Termin: Do, 24.11.2016, 12:45-14:30 Uhr, Ort: Seminarraum 311-313, Porzellangasse 4, 3. Stock, 1090 Wien.

  • Thursday 06.10. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 13.10. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 20.10. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 27.10. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 03.11. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 10.11. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 17.11. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 01.12. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 15.12. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 12.01. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 19.01. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG
  • Thursday 26.01. 12:45 - 14:30 Seminarraum 4 341 Porzellangasse 4 3.OG

Information

Aims, contents and method of the course

The seminar focuses on theories and practical approaches to school-based social-emotional learning (SEL). Current programs and discussions from various countries will be in the foreground (with an emphasis on English speaking countries), while theories and approaches from past decades will form the background.

Assessment and permitted materials

immanent

Minimum requirements and assessment criteria

Folgende Leistungen werden erwartet und in die Bewertung einbezogen: Beteiligung an einem Referat, Lesen von kurzen Leittexten als Vorbereitung auf jede Seminarsitzung, aktive Teilnahme an allen Sitzungen.

Examination topics

Reading list

Wer sich auf das Seminar vorbereiten will und wer sich über das Thema "Sozial-emotionales Lernen" informieren will, ohne an dem Seminar teilzunehmen, der/die kann sich durch folgende Texte einen guten Überblick verschaffen:
1. HOFMANN, Franz (2008): Persönlichkeitsstärkung und soziales Lernen im Unterricht. Anregungen für Lehrer/innen und Studierende, hrsgg. vom Österreichischen Zentrum für Persönlichkeitsbildung und soziales Lernen (özeps), online unter: www.oezeps.at/wp-content/uploads/2011/07/Persoenlichkeitsstaerkung_Onlineversion.pdf.
2. KAHLERT, Joachim et al. (2006): Achtsamkeit und Anerkennung. Materialien zur Förderung des Sozialverhaltens in den Klassen 1-4/5-9., hrsgg. von der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), 2 Bde., Köln: BZgA, online unter: www.bzga.de/botmed_20420000.html sowie www.bzga.de/botmed_20470000.html.
3. www.casel.org: Die weltweit wichtigste Website zum Thema SEL, von der Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL)
4. DURLAK, Joseph A./DOMITROVICH, Celene E./ WEISSBERG, Roger P./ GULLOTTA, Thomas P. (2015): Handbook of Social and Emotional Learning. Research and Practice, New York: Guilford - Dieses Buch ist auf wissenschaftlicher Ebene derzeit das herausragendste Handbuch zum Thema SEL.

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:39