Universität Wien

490080 KU KU Social and Personal Competencies (2019S)

2.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 22.03. 13:15 - 19:15 Seminarraum 1 Porzellangasse 4, EG03
  • Saturday 23.03. 08:00 - 14:00 Seminarraum 1 Porzellangasse 4, EG03

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel ist den systemischen Ansatz im Zusammenhang mit Persönlichkeit und Beruf vorzustellen. Als Methode wird gruppenorientiert gearbeitet.

Assessment and permitted materials

mündliche (30 Prozent) und schrifliche Leistungskontrolle (70 Prozent)

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheitspflicht

Examination topics

Willemse, J., Ameln, F. (2018). Die Systemtheorie Watzlawicks und Luhmanns verständlich erklären. Berlin: Springer.
Youyou, K. et al (2015). Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans. PNAS, Vol. 112, No 4., S. 1036-1040.

Reading list

Brentano, F. (1874), Auflage 2008). Psychologie vom empirischen Standpunkte. Von der Klassifikation der psychischen Phänomene. Frankfurt: Ontos.
Hampe, M. (2006). An ihren Früchten sollt ihr sie erkennen. Die Bedeutung des Sozialen in der Religionsphilosophie von Peirce und Dewey. In: Hampe, M. (2006). Erkenntnis und Praxis, S. 292-320. Frankfurt: Suhrkamp.
Metzinger, T. (2015). Der Ego Tunnel (4. Aufl.). München: Piper [Kap. 9/Eine neue Art von Ethik].
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2005). Persönlichketistheorien (5. Aufl.). München: Ernst Reinhard Verlag (bzw. falls möglich die 14 Aufl./2018) auf Englisch!).

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:39