Universität Wien

490085 KU KU Social and Personal Competencies (2019W)

2.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 24.01. 13:15 - 19:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Saturday 25.01. 08:00 - 14:00 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel ist den systemischen Ansatz im Zusammenhang mit Persönlichkeit und Beruf vorzustellen. Als Methode wird gruppenorientiert gearbeitet.

Assessment and permitted materials

mündliche (30 Prozent) und schrifliche Leistungskontrolle (70 Prozent)

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheitspflicht

Examination topics

Gallagher, S. (2011). (Ed.). The Oxford Handbook of the Self. New York: Oxford University Press. (Ein Kap. als Basis f schriftliche Arbeit)
Willemse, J., Ameln, F. (2018). Die Systemtheorie Watzlawicks und Luhmanns verständlich erklären. Berlin: Springer. (Kap I, S. 3-55)
Youyou, K. et al (2015). Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans. PNAS, Vol. 112, No 4., S. 1036-1040.

Reading list

Brentano, F. (1874). (Auflage 2008). Psychologie vom empirischen Standpunkte. Von der Klassifikation der psychischen Phänomene. Frankfurt: Ontos.
Hampe, M. (2006). An ihren Früchten sollt ihr sie erkennen. Die Bedeutung des Sozialen in der Religionsphilosophie von Peirce und Dewey. In: Hampe, M. (2006). Erkenntnis und Praxis, S. 292-320. Frankfurt: Suhrkamp.
Metzinger, T. (2015). Der Ego Tunnel (4. Aufl.). München: Piper [Kap. 9/Eine neue Art von Ethik].
Metzinger, T. (2018). Das Selbst. In M. Schrenk (Hrsg.). Handbuch Metaphysik, (177-183). Stuttgart: (Metzler) Springer.
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2018). Personality (14. Ed.). New York: Wiley. (v.a. Kap. 14)
Popper, K. (1996). Die offene Gesellschaft un ihre Feinde. Band I, Der Zauber Platons (8. Aufl). Tübingen: Mohr Siebeck. (Kap. 10)
Smith, E. (2019). Stop beeing reasonable. London: Scribe.

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:39