Universität Wien FIND

Return to Vienna for the summer semester of 2022. We are planning to hold courses mainly on site to enable the personal exchange between you, your teachers and fellow students. We have labelled digital and mixed courses in u:find accordingly.

Due to COVID-19, there might be changes at short notice (e.g. individual classes in a digital format). Obtain information about the current status on u:find and check your e-mails regularly.

Please read the information on https://studieren.univie.ac.at/en/info.

490156 PS School Worlds (2018S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work
PH-NÖ

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel: Die Studierenden lernen an Beispielen, wie sich schulische Erfahrungsräume gestalten lassen.
Inhalte: Die Studierenden erhalten Einblick in „Schulwelten“: Schulautonomie, außerschulische Jugendbildung, Unterrichtsentwicklung, Schulpartnerschaft, Elternarbeit und Beratung, Kooperationen innerhalb und außerhalb der Schule, Aspekte der Ganztagsschule, Freizeitpädagogik, Talententwicklung, Übergangs- und Schnittstellenpädagogik.
Methode: Informationsinput, Einzel-, Partner-, Kleingruppenarbeit, Plenararbeit, Diskussion ausgewählter Fragestellungen, Bearbeitung ausgewählter Literatur.

Assessment and permitted materials

Die Anwesenheit beim ersten Termin ist unerlässlich. Über weitere formale Bedingungen, die über die Teilnahme und positive Absolvierung der Lehrveranstaltung entscheiden, informiert Sie die Lehrveranstaltungsleitung in der ersten Einheit.
+ Durchgängige Anwesenheit im Seminar
+ Aktive Teilnahme am Seminar, Präsentation
+ Abfassung einer schriftlichen Abschlussarbeit/einer schriftlichen Dokumentation

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderungen: 75% Anwesenheit
Beurteilungsmaßstab: 40% schriftliche Abschlussarbeit/schriftliche Dokumentation, 40% Präsentation des individuellen Beitrages "Schulwelten", 20% Mitarbeit

Examination topics

Reading list

Bernitzke, F.; Schlegl, P. (2007): Das Handbuch der Elternarbeit. Troisdorf: Bildungsverlag eins
Hofmann, F. (2008): Persönlichkeitsstärkung und soziales Lernen im Unterricht. Özeps
Kahlert, J. u.a. (2006): Achtsamkeit und Anerkennung. BZgA
Leimer, Ch. (2011): Vereinbarungskultur an Schulen. Özeps

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:54