490177 PS Fostering Development (2018W)
Gesundheitsförderung und Suchtprävention
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 10.09.2018 10:00 to Mo 24.09.2018 12:00
- Deregistration possible until Fr 19.10.2018 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 08.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 15.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 22.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 29.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 05.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 12.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 19.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 26.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 03.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 10.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 07.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 14.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 21.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
- Monday 28.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
presentations and seminar papers
Minimum requirements and assessment criteria
active participation in class and in the online forum
written lesson plan for a competency-based unit about health education or addiction prevention, its presentation and peer-teaching
written report on a project on health promotion in a school setting and project presentation
written lesson plan for a competency-based unit about health education or addiction prevention, its presentation and peer-teaching
written report on a project on health promotion in a school setting and project presentation
Examination topics
presentations and seminar papers
Reading list
BMB, Sozialministerium, ÖJRK. (2017). GIVE – Servicestelle für Gesundheitsförderung an Österreichs Schulen. Zugriff am 2. August 2018 unter www.give.or.at
BMUKK. (2012). Suchtprävention in der Schule (4. überarbeitete Auflage). Zugriff am 2. August 2018 unter www.praevention.at/fileadmin/user_upload/09_Infobox/Infomaterialien/Unterrichtsmaterial/Lehrerhandbuch_Version2012.pdf
Dür, W. & Felder-Puig, R. (Hrsg.). (2011). Lehrbuch Schulische Gesundheitsförderung. Bern: Huber.
Gaweł, A. (2010). Health dimension of school education. European Journal of Physical and Health Education, 4(2), 103–109.
Hurrelmann, K. (Hrsg.). (2014). Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Bern: Huber.
Kleiner, K. (2017). Didactic Concept and Methodology of Health Promotion at School. In E. Knisel, K. Kleiner, M. Bronikowski, I. Martinkowa, & R. Erdmann (Hrsg.), Health Promotion at School: Pedagogical Aspects and Practical Implications (S. 56-67). Warschau: De Gruyter.
Marchwacka, M. (Hrsg.). (2013). Gesundheitsförderung im Setting Schule. Wiesbaden: Springer.
Paulus, P. (2002). Gesundheitsförderung im Setting Schule. Bundesgesundheitsblatt –Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 45(12), 970-975.
St. Leger, L. & Nutbeam, D. (2000). A model for mapping linkages between health and education agencies to improve school health. Journal of School Health, 70, 45–50.
Weichold, K. & Silbereisen, R. (2014). Suchtprävention in der Schule. IPSY – ein Lebenskompetenzenprogramm für die Klassenstufen 5-7. Göttingen: Hogrefe.
BMUKK. (2012). Suchtprävention in der Schule (4. überarbeitete Auflage). Zugriff am 2. August 2018 unter www.praevention.at/fileadmin/user_upload/09_Infobox/Infomaterialien/Unterrichtsmaterial/Lehrerhandbuch_Version2012.pdf
Dür, W. & Felder-Puig, R. (Hrsg.). (2011). Lehrbuch Schulische Gesundheitsförderung. Bern: Huber.
Gaweł, A. (2010). Health dimension of school education. European Journal of Physical and Health Education, 4(2), 103–109.
Hurrelmann, K. (Hrsg.). (2014). Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Bern: Huber.
Kleiner, K. (2017). Didactic Concept and Methodology of Health Promotion at School. In E. Knisel, K. Kleiner, M. Bronikowski, I. Martinkowa, & R. Erdmann (Hrsg.), Health Promotion at School: Pedagogical Aspects and Practical Implications (S. 56-67). Warschau: De Gruyter.
Marchwacka, M. (Hrsg.). (2013). Gesundheitsförderung im Setting Schule. Wiesbaden: Springer.
Paulus, P. (2002). Gesundheitsförderung im Setting Schule. Bundesgesundheitsblatt –Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 45(12), 970-975.
St. Leger, L. & Nutbeam, D. (2000). A model for mapping linkages between health and education agencies to improve school health. Journal of School Health, 70, 45–50.
Weichold, K. & Silbereisen, R. (2014). Suchtprävention in der Schule. IPSY – ein Lebenskompetenzenprogramm für die Klassenstufen 5-7. Göttingen: Hogrefe.
Association in the course directory
Last modified: Mo 10.01.2022 00:30
- determinants and models of health
- dimensions, goals and principles (empowerment, equality, participation, ...) of health promotion
- health status of children and adolescents
- health promotion in the school setting and within school development
- prevention strategies and interventions regarding addictive disorders
- didactical approaches on health education
- basics of project management for school development
- examples (good practice) of health promotion activities within the school settingThis class also includes e-learning elements (Moodle).