490207 PS School Worlds (2017S)
School-based social-emotional learning (SEL)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 27.02.2017 14:00 to Mo 06.03.2017 12:00
- Deregistration possible until We 24.05.2017 12:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 09.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 04.05. 13:15 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Thursday 11.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 18.05. 13:15 - 16:30 Seminarraum 3 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-EG-13
- Thursday 01.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 3 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-EG-13
- Thursday 08.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 22.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Thursday 29.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Information
Aims, contents and method of the course
The seminar focuses on theories and practical approaches to school-based social-emotional learning (SEL). Current programs and discussions from various countries will be in the foreground (with an emphasis on English speaking countries), while theories and approaches from past decades will form the background.
Assessment and permitted materials
immanent
Minimum requirements and assessment criteria
Folgende Leistungen werden erwartet und in die Bewertung einbezogen: Beteiligung an einem Referat, Lesen von kurzen Leittexten als Vorbereitung auf jede Seminarsitzung, aktive Teilnahme an allen Sitzungen.
Examination topics
Reading list
Wer sich auf das Seminar vorbereiten will und wer sich über das Thema "Sozial-emotionales Lernen" informieren will, ohne an dem Seminar teilzunehmen, der/die kann sich durch folgende Texte einen guten Überblick verschaffen:1. HOFMANN, Franz (2008): Persönlichkeitsstärkung und soziales Lernen im Unterricht. Anregungen für Lehrer/innen und Studierende, hrsgg. vom Österreichischen Zentrum für Persönlichkeitsbildung und soziales Lernen (özeps), online unter: www.oezeps.at/wp-content/uploads/2011/07/Persoenlichkeitsstaerkung_Onlineversion.pdf.2. KAHLERT, Joachim et al. (2006): Achtsamkeit und Anerkennung. Materialien zur Förderung des Sozialverhaltens in den Klassen 1-4/5-9., hrsgg. von der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), 2 Bde., Köln: BZgA, online unter: www.bzga.de/botmed_20420000.html sowie www.bzga.de/botmed_20470000.html.3. www.casel.org: Die weltweit wichtigste Website zum Thema SEL, von der Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL)4. DURLAK, Joseph A./DOMITROVICH, Celene E./ WEISSBERG, Roger P./ GULLOTTA, Thomas P. (2015): Handbook of Social and Emotional Learning. Research and Practice, New York: Guilford - Dieses Buch ist auf wissenschaftlicher Ebene derzeit das herausragendste Handbuch zum Thema SEL.
Association in the course directory
Last modified: We 21.04.2021 13:39