Universität Wien FIND

Return to Vienna for the summer semester of 2022. We are planning to hold courses mainly on site to enable the personal exchange between you, your teachers and fellow students. We have labelled digital and mixed courses in u:find accordingly.

Due to COVID-19, there might be changes at short notice (e.g. individual classes in a digital format). Obtain information about the current status on u:find and check your e-mails regularly.

Please read the information on https://studieren.univie.ac.at/en/info.

490239 SE Motivation und Leistungsbeurteilung (2018W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work
PH-WIEN

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

ZIELE:
+ Sicherheit im Umgang mit der Terminologie des Themenbereichs gewinnen
+ ausgewählte psychologische Ansätze zum Konstrukt Motivation kennen und deren Bedeutung für die Umsetzung in der Schule erschließen
+ Wirkungen von Leistungsbewertungen auf Motivation und Lernerfolg erkennen und verstehen
+ Methoden und Instrumente einer innovativen Kultur der Leistungsfeststellung und -rückmeldung kennen und anwenden können
+ gesetzliche Vorschriften kennen
INHALTE:
+ Emotion, Motivation
+ Dilemma der Leistungsbeurteilung
+ Reflexion erlebter Prüfungs- und Beurteilungspraxen
+ Fehlerkultur
+ gesetzliche Grundlagen
+ formative und summative Leistungsbewertung
+ Methoden und Instrumente förderlicher Formen der Korrektur und der Leistungsrückmeldung
+ Dokumentationsverfahren und Beurteilungskriterien entwickeln und anwenden
+ Ergänzungen bzw. Alternativen zu Notenzeugnissen kennenlernen und erproben

Assessment and permitted materials

aktive Mitarbeit
Erfüllen von Arbeitsaufträgen (z.B.: Lesetexte)
Erstellung eines Portfolios

Minimum requirements and assessment criteria

80% Anwesenheit
Portfolio, das den Inhalt aller Seminareinheiten abbildet.
(Details dazu in der ersten LV)

Examination topics

Reading list

Bundeskanzleramt für Österreich (2016): Leistungsbeurteilungsverordnung. Abrufbar unter https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10009375
Lerche, Thomas (2014): Grundwissen Lehrerbildung. Leistung messen. Praxisorientierung, Fallbeispiele, Reflexionsaufgaben. Berlin: Cornelsen Skriptor
Stern, Thomas (2010): Förderliche Leistungsbewertung. Abrufbar und www.özeps.at
Winter, Felix (2012): Leistungsbewertung. Eine neue Lernkultur braucht einen anderen Umgang mit den Schülerleistungen. Hohengehren: Schneider
Woolfolk, Anita (2014): Pädagogische Psychologie. Hallbergmoos: Pearson

Association in the course directory

Finno-Ugristik: LA 160, LA 260

Last modified: We 21.04.2021 13:54