Universität Wien

490241 PS Communication Spaces (2020W)

Mediendidaktik

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

The course takes place online. Zoom is used for the attendance dates. The attendance dates take place at the times indicated. Please choose this course only if you have access to the necessary technology (digital device such as smartphone or laptop, Internet access with sufficient data volume, webcam). The use of a webcam is mandatory. You can also participate in the online sessions from a university building. Please inform the course administration if you need a workplace in Sensengasse for this purpose or if you would like to participate but do not have access to the necessary technology. Thank you!

  • Wednesday 07.10. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 14.10. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 21.10. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 28.10. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 04.11. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 11.11. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 18.11. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 25.11. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 02.12. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 09.12. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 16.12. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 13.01. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 20.01. 09:45 - 11:15 Digital
  • Wednesday 27.01. 09:45 - 11:15 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel des Seminars ist es, die Fähigkeit zur Umsetzung von Lehrplaninhalten mit Hilfe von Medien und zur Evaluation der eigenen Medienarbeit zu erreichen. Dafür wird im Zuge von Analysen vorhandenen Materials eine Reflexionssprache erarbeitet. Durch die Gestaltung eigenen Materials wird eine Anwendungssprache erworben. Dadurch werden Kenntnisse der Auswahl und Gestaltung von Medien als Unterrichtsmitteln vermittelt.
Inhaltlich werden visuelle Medien (Tafel, Schulbuch, Arbeitsblatt), auditive Medien (Podcast), audiovisuelle Medien (Film), multimediale Medien (Lernplattform) und leibliche Medien (Vortrag) behandelt.
Methodisch steht die Projektarbeit im Mittelpunkt. Das beinhaltet sowohl die Erarbeitung eigenen Materials als auch die Kommentierung von Material der KollegInnen.

Assessment and permitted materials

Die Leistungskontrolle erfolgt anhand der Beteiligung am Seminar, des erarbeiteten Materials und der Kommentierung.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung für die positive Beurteilung ist die Produktion von Medien und die Formulierung von Kommentaren gemäß den Vorgaben der Lehrveranstaltungsleitung. Es besteht Anwesenheitspflicht, ein zweimaliges Fehlen ist gestattet.

Examination topics

Der Prüfungsstoff wird im Seminar von den TeilnehmerInnen in Form von Kriterienlisten selbst erarbeitet.

Reading list

Tulodziecki, Gerhard; Herzig, Bardo: Handbuch Medienpädagogik in 4 Bänden. 2. Mediendidaktik. Medien in Lehr- und Lernprozessen verwenden. München 2010.
Swertz, Christian: Didaktisches Design. Ein Leitfaden für den Aufbau hypermedialer Lernsysteme mit der Web-Didaktik. Bielefeld 2004.

Association in the course directory

Last modified: Fr 12.05.2023 00:27