950095 SE C.3 Philosphy of Science (2024S)
Gruppe 1
Continuous assessment of course work
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This is a fee-based continuous education and training programme/certificate course offered by the Postgraduate Center. Please note that you must be admitted to a continuing education and training programme/certificate course to participate. For further information regarding Continuing Education Master Programs, Continuing Education Programs and Certificate Courses, please visit: https://www.postgraduatecenter.at/en/
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 22.01.2024 18:00 to Mo 29.01.2024 23:59
- Registration is open from Mo 05.02.2024 18:00 to Mo 12.02.2024 23:59
- Deregistration possible until Mo 12.02.2024 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 06.09. 17:00 - 21:00 Seminarraum 1 ULG Währinger Straße 63 3.OG
- Friday 20.09. 17:00 - 21:00 Seminarraum 1 ULG Währinger Straße 63 3.OG
- Friday 27.09. 17:00 - 21:00 Seminarraum 1 ULG Währinger Straße 63 3.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Bei Wissenschaftstheorie handelt sich um Meta-Theorie, um einen äußeren Rahmen der psychotherapeutischen Praxis, der verwendeten Theorien und von Prozessen wissenschaftlicher Erkenntnisgewinnung. Wissenschaftstheorie bietet uns eine Absicherung psychotherapeutischen Wissens, aber auch ein Verständnis davon, wie wir zu jenen Wissensbeständen kommen, die unserem praktischen Arbeiten mit Klient*innen und Patient*innen Orientierung geben und in unsere Wahrnehmungsgewohnheiten eingehen.Ziel der Lehrveranstaltung ist es, diese abstrakten Überlegungen und Konzepte anhand von psychotherapeutischen Themen anschaulich zu machen, die für die praktische Arbeit und die Gewinnung von neuem Wissen im Zuge einer Psychotherapieforschung relevant sind. In diesem Sinne werden wir uns etwa mit einem Verständnis von Empathie auseinandersetzen - einmal aus einer neurowissenschaftlichen, einmal aus einer erfahrungsorientierten Perspektive. Ebenso mit erkenntnistheoretischen Implikationen der Diagnostik oder des Paradigmas eines bio-psycho-sozialen Modells. Anliegen ist es damit, Grundlagen zur Einschätzung von wissenschaftlichen Theorien sowie zur Reichweite und Gültigkeit wissenschaftlicher Beschreibungen zu vermitteln. Ebenso soll ein Verständnis davon vermittelt werden, dass jede wissenschaftliche Perspektive Aspekte der Welt eröffnet und gleichermaßen verschließt.
Assessment and permitted materials
Laufende Leistungserbringung: Durch kurze Essays während der Lehrveranstaltung sowie nach der Lehrveranstaltung.
Minimum requirements and assessment criteria
Anwesenheit, aktive Teilnahme, Abgabe von kurzen Essays während und nach der Lehrveranstaltung.
Examination topics
Die Teilnehmer*innen lesen im Selbststudium ausgewählte Texte, die in der Lehrveranstaltung ausführlich durchgearbeitet werden. Zur Unterstützung der Lektüre sollen kurze Essays im Ausmaß von einer Seite mit vorgegebenen Fragen verfasst werden. Am Ende der Lehrveranstaltung sollen Teilnehmer*innen einen kurzen Essay im Ausmaß von zwei Seiten zu den wichtigsten Impulsen aus der Lehrveranstaltung verfassen.
Reading list
Bizzari, Valeria (2021): 65 Phenomenology and medicine. In: De Santis, Daniele; Hopkins, Burt C.; Majolino, Claudio: The Routledge Handbook of Phenomenology and Phenomenological Philosophy. London: Routledge, 699-705.Coplan, A. (2011). Understanding Empathy: Its Features and Effects. In A. Coplan, & P. Goldie, Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives (pp. 3-18). Oxford: Oxford University Press.Egger, Josef (2017): Theorie und Praxis der biopsychosozialen Medizin. Wien: Facultas. Kapitel 1, 11-32.Fernandez, Anthony Vincent (2019): 92. Phenomenological Psychopathology and Psychiatric Classification. In: Stanghellini, G.; Broome, M.; Fernandez, A.; Fusar-Poli, P. & Raballa (Eds.), Oxford Handbook of Phenomenological Psychop (International Handbooks in Philosophy and Psychiatry). Oxford: Oxford University Press, 1016-1030.Fuchs, Thomas (2020): Randzonen der Erfahrung. Beiträge zur Phänomenologischen Psychopathologie. Freiburg: Alber. -Kapitel: Subjektivität und Intersubjektivität in der psychiatrischen Diagnostik. 217-237.Galbusera, Laura; Fellin, Lisa (2014): The intersubjective endeavor of psychopathology research:
methodological reflections on a second-person perspective approach, Frontiers in Psychology, 5, 1-14.Gallagher, S., & Zahavi, D. (2020). The Phenomenological Mind. London: Routledge.Goldman, A. (2011). Two Routes to Empathy: Insights from Cognitive Science. In A. Coplan, & P. Goldie, Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives (pp. 31-44). Oxford: Oxford University Press.Nordgaard, Julie; Henriksen, Mads Gram (2019): 87. Phenomenological Psychopathology and Quantitative Research. In: Stanghellini, G.; Broome, M.; Fernandez, A.; Fusar-Poli, P. & Raballa (Eds.), Oxford Handbook of Phenomenological Psychop (International Handbooks in Philosophy and Psychiatry). Oxford: Oxford University Press, 941-952.Northoff, Georg (2019): 85. Phenomenological Psychopathology and Neuroscience. In: Stanghellini, G.; Broome, M.; Fernandez, A.; Fusar-Poli, P. & Raballa (Eds.), Oxford Handbook of Phenomenological Psychop (International Handbooks in Philosophy and Psychiatry). Oxford: Oxford University Press, 909-924.Ratcliffe, M. (2017). Empathy without Simulation. In M. Summa, T. Fuchs, & L. Vanzago, Imagination and Social Perspectives: Approaches from Phenomenology and Psychopathology (pp. 199-220). London: Routledge.Trizio, Emiliano (2021): 66 Phenomenology and philosophy of science. In: De Santis, Daniele; Hopkins, Burt C.; Majolino, Claudio: The Routledge Handbook of Phenomenology and Phenomenological Philosophy. London: Routledge, 705-711.
methodological reflections on a second-person perspective approach, Frontiers in Psychology, 5, 1-14.Gallagher, S., & Zahavi, D. (2020). The Phenomenological Mind. London: Routledge.Goldman, A. (2011). Two Routes to Empathy: Insights from Cognitive Science. In A. Coplan, & P. Goldie, Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives (pp. 31-44). Oxford: Oxford University Press.Nordgaard, Julie; Henriksen, Mads Gram (2019): 87. Phenomenological Psychopathology and Quantitative Research. In: Stanghellini, G.; Broome, M.; Fernandez, A.; Fusar-Poli, P. & Raballa (Eds.), Oxford Handbook of Phenomenological Psychop (International Handbooks in Philosophy and Psychiatry). Oxford: Oxford University Press, 941-952.Northoff, Georg (2019): 85. Phenomenological Psychopathology and Neuroscience. In: Stanghellini, G.; Broome, M.; Fernandez, A.; Fusar-Poli, P. & Raballa (Eds.), Oxford Handbook of Phenomenological Psychop (International Handbooks in Philosophy and Psychiatry). Oxford: Oxford University Press, 909-924.Ratcliffe, M. (2017). Empathy without Simulation. In M. Summa, T. Fuchs, & L. Vanzago, Imagination and Social Perspectives: Approaches from Phenomenology and Psychopathology (pp. 199-220). London: Routledge.Trizio, Emiliano (2021): 66 Phenomenology and philosophy of science. In: De Santis, Daniele; Hopkins, Burt C.; Majolino, Claudio: The Routledge Handbook of Phenomenology and Phenomenological Philosophy. London: Routledge, 705-711.
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Last modified: We 31.07.2024 12:06