Universität Wien

960006 KU Basics of Educational Theory and Education Research (2022S)

2.00 ECTS (1.00 SWS), Zertifikatskurse
Continuous assessment of course work

This is a fee-based continuous education and training programme/certificate course offered by the Postgraduate Center. Please note that you must be admitted to a continuing education and training programme/certificate course to participate. For further information regarding Continuing Education Master Programs, Continuing Education Programs and Certificate Courses, please visit: https://www.postgraduatecenter.at/en/

Details

Language: German

Lecturers

Classes

12.05.2022, 9-13 Uhr, Präsenz
23.05.2022, 9-13 Uhr, Präsenz
09.06.2022, 9-13 Uhr, Digital


Information

Aims, contents and method of the course

Block 1 (12.5.): Konstituierende Sitzung: Einführung in die qualitative Schulforschung und Praxisforschung; Forschung als Teil der Lehrerprofessionalität; Schul- und Bildungsforschung im Kompetenzprofil von Lehrpersonen; Themen einer qualitativen Schulforschung und Praxisforschung; Ziele des Seminars; Prüfungsmodalitäten
Block 2 (23.5.): Überblick über qualitative Forschungsmethodik und Sampling Strategien; Prozesshaftigkeit der empirischen Feldforschung; Qualitative Forschungsmethoden in der Schule I. (u.a. Lehrkräfteinterviews, gezielte Beobachtung, Aktionsforschung in der Schule)
Block 3 (9.6.): Qualitative Forschungsmethoden in der Schule II. (u.a. Lehrkräfteinterviews, gezielte Beobachtung, Aktionsforschung in der Schule); Abschließende Sitzung
Vorbereitung auf die Prüfungsleistung

Assessment and permitted materials

Die Studierenden müssen eine schriftliche Prüfungsleistung bis 20.6.2022 abgeben.

Minimum requirements and assessment criteria

tba

Examination topics

tba

Reading list

Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. (1993): Teachers Investigate their Work: an introduction to the methods of action research. London: Routledge.
Flick, U. (1991): Stationen des qualitativen Forschungsprozesses. S. 147-174. In: Flick., U., Kardoff, E., Keupp, H, Rosenstiel, L., Wolff, S. (Hrsg.). Handbuch qualitative Sozialforschung. Psychologie Verlags Union.
Frey, A. (2014): Kompetenzmodelle und Standards in der Lehrerbildung und im Lehrerberuf. S. 712-744. In: Terhart, E., Bennewitz, H., Rothland, M. (Hrsg.). Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster: Waxmann.

Association in the course directory

Last modified: Tu 01.03.2022 12:12