Universität Wien

Bachelor Teacher Training Programme: Specialisation in Inclusive Education (specialisation) (499)

Liebe Studierende der Spez. Inklusive Pädagogik,
WICHTIG! Anmeldungen sind nur mit der korrekten Studienkennzahl (499) möglich! Alle Studierenden, die sich mit der falschen Studienkennzahl anmelden, werden abgemeldet!

Die Online-Anmeldung (U:SPACE) wird durchgeführt von:
Hauptanmeldephase: DO, 01.02.2024, 09:00 Uhr bis MO, 19.02.2024, 09:00 Uhr
Nachanmeldephase (Restplätze): DI, 27.02.2024, 09:00 bis MO, 04.03.2024, 09:00 Uhr

Die Registrierung zur STEOP und zu den npi Vorlesungen ist von 01.02.2024 bis 28.02.2025 möglich.
Weitere Infos zur Anmeldung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/lv-anmeldung-pruefungen/

Kriterien für die Platzvergabe:
Die Platzvergabe der prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen erfolgt ab dem Sommersemester 2023 über den empfohlenen Studienpfad. Das heißt, Studierende, die gemäß des Studienpfades studieren, erhalten eher einen Platz.
https://studieren.univie.ac.at/anmeldung-zu-lehrveranstaltungenpruefungen/empfohlener-studienpfad/

Hier finden Sie den empfohlenen Studienpfad im Bachelor- und Masterstudium:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/studienangebot/spezialisierung-inklusive-paedagogik/

Gruppenanmeldung: Damit jeder Studierende sein Studium schnellstmöglich beenden kann, wird ihm, wenn er keinen Platz in einer von ihm gewählten Lehrveranstaltung erhält, ein alternativer freier Platz in einer Parallelveranstaltung angeboten. Um diesen Lehrveranstaltungsplatz zu erhalten, müssen Sie innerhalb von 2 Tagen bestätigen, dass Sie die Auswahl annehmen möchten.
Das heißt für Sie, dass Sie den Platz bis spätestens zwei Tage nach Zuteilung bestätigen oder ablehnen müssen. Wird der Platz abgelehnt, werden Sie automatisch zurück auf Warteliste gesetzt. Wird der Lehrveranstaltungsplatz innerhalb der gesetzten Frist nicht angenommen, werden Sie ebenfalls zurück auf Warteliste gesetzt. Bestätigen Sie den zugewiesenen Platz, werden Sie angemeldet.

Eventuell verbleibende Restplätze werden nach der Hauptanmeldephase veröffentlicht. http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/

Wartelistenplätze: Im Zuge der Nachanmeldephase/Restplätze werden alle Wartelistenplätze neu berechnet! Wir empfehlen deshalb allen Studierenden, die in der Hauptanmeldephase keinen fixen Platz erhalten haben, sich auf jeden Fall in der Nachanmeldephase/Restplätze noch einmal anzumelden. Im Idealfall für eine LV, die noch freie Plätze hat, ggf. aber auch für eine volle LV, um dort einen Wartelistenplatz zu erhalten. Erst nach Abschluss der Nachanmeldephase sind die Wartelistenplätze fix!

Wir wünschen einen erfolgreichen Start in das Sommersemester,
mit freundlichen Grüßen
die Studienprogrammleitung

http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/
beratung.inklusivepaedagogik@univie.ac.at

SP IP 01 Orientation Module: Basics of Inclusive Education (7 ECTS)

Basics of Inclusive Education

Themes, Challenges and Questions in Inclusive Education, possibly in combination with occupational areas

SP IP 02 Development and Learning under Difficult Conditions (incl. Transitions) (10 ECTS)

Analysis Theories for Learning and Development Processes, and their Impact on Inclusive Education

Observations in School Contexts and Analysis of the Connection between Present and Past

Guided Reading

SP IP 03 Basics of Fields of Activity: Linguistic and Sensory Development (10 ECTS)

Basics of Physiology of Vision, Hearing, and Speech

Specific Challenges of Learning with Sensory and Speech Impairments

SP IP 04 Basics of Fields of Activity: Emotional and Social Development (10 ECTS)

Emotional and Social Development: Influencing Factors, Interferences and Facilitators

Guided Reading: Emotional and Social Development

Observing and Decoding of Interactions of Children and Young People with Severe Emotional and Social Problems

Guided practice in Schools: Foundation of fields of action

SP IP 05 Basics of Fields of Activity: Cognitive and Motor Development (10 ECTS)

Limitations of Cognitive and Motor Development and Adapted Pedagogical and Didactical Methods

Adapted Pedagogical Methods

Specific Challenges of Learning with Cognitive and Motor Impairments

SP IP 06 Pedagogical Diagnostics and Counselling (10 ECTS)

Pedagogical Diagnostics and Counselling

Elaboration of an Individual Education Plan, possibly in combination with occupational areas

Guided Reading

Alternative Compulsory Modules: Advanced Study of Fields of Activity or Sign Language Education

SP IP 07a Alternative Compulsory Module: Advanced Study of Fields of Activity: Speech and Sensory Development (15 ECTS)

Communication in Situations of Complex Demands

Intervention in Situations of Complex Demands in Speech and Sensory Sectors

Pedagogy, Didactics, Methodology and Individual Support

Guided Practice in Schools (incl. KU)

SP IP 07b Alternative Compulsory Module Advanced Study of Fields of Activity: Emotional and Social Development (15 ECTS)

Educational Diagnostics und Interventions - Launch and Configuration

Crisis Intervention and Counselling Processes - Launch and Configuration

Dyad, Group-, and Organisational Processes, and Legal Framework for Working with Children and Young People with Severe Emotional and Social Problems

Documentation and Analysis of Interactions with Children and Young People with Severe Emotional and Social Problems

Guided Practice in Schools (incl. KU)

SP IP 07c Alternative Compulsory Module Advanced Study of Fields of Activity: Intellectual and Motor Development (15 ECTS)

Augmentative and Alternative Communication and Furtherance of Basic Skills

Interventions in Cases of Complex Demands in the Cognitive and Motor Sectors

Pedagogy, Didactics, and Individual Support

Guided Practice in Schools (incl. KU)

SP IP 07d Alternative Compulsory Module Sign Language Education (15 ECTS)

Bimodal-bilingual Language Acquisition, Communication and Language Learning with Hearing Impaired or Deaf Children

Bilingual Teaching in Austrian Sign Language and German: Models, Concepts, Didactics and Methods

Didactics of Written Language Acquisition and Contrastive Language Comparison German-Austrian Sign Language

Guided Practice in Schools (incl. KU)

SP IP 08 Inclusive Didactics and Inclusive Subject Didactics (15 ECTS)

Inclusive Didactics

Inclusive Subject Didactics 1: Focus on Speech, Reading and Writing

Inclusive Subject Didactics 2: Focus on Basic Competencies in Mathematics

Inclusive Approaches toTeaching

Guided Practice in Schools (incl. KU)

SP IP 09 Optional Subjects (0-10 ECTS)

SP IP 10 Bachelor Module (10 ECTS)

Bachelor Papers Seminar

Last modified: Fr 28.06.2024 00:39