Universität Wien

150163 SE Bachelorseminar (M8) (2025S)

11.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 15 - Ostasienwissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Tutorium: dori.koppes@univie.ac.at, Dienstag, 16:45-18:15 im OAW, Termine siehe Moodle

  • Montag 03.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 10.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 17.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 24.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 31.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 07.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 28.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 05.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 12.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 19.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 26.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 16.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 23.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Montag 30.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Die Lehrveranstaltung unterstützt die Studierenden dabei, aufbauend auf den in bisher absolvierten Modulen erworbenen Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens und Grundkenntnissen sinologisch relevanter Themen(-bereiche), ein eigenes Forschungsinteresse zu entwickeln, es in einer Forschungsfrage (und gegebenenfalls Hypothese/n) zu konkretisieren, diese in methodisch geeigneter Weise zu bearbeiten und die dadurch gewonnenen Erkenntnisse den formalen Anforderungen einer wissenschaftlichen Abschlussarbeit entsprechend zu verschriftlichen.
Die entsprechenden Arbeitsschritte, i.e. Konkretisierung des Erkenntnisinteresses, Ermitteln des Forschungsstands und Formulieren der forschungsleitenden Fragestellung, sowie die Wahl der zur Beantwortung der Forschungsfrage herangezogenen Quellen und der Art ihrer Bearbeitung/Auswertung, werden jeweils präsentiert, kommentiert und diskutiert.
Im Anschluss daran, verfassen die Studierenden ein Exposé, in dem die ausformulierte Forschungsfrage, der vollständig erarbeitete Forschungsstand, die gewählte/n Primärquelle/n und die methodische Vorgehensweise vorgestellt werden. Bei einem individuellen Besprechungstermin werden anhand des Exposés und einer vorläufigen Gliederung verbleibende Fragen hinsichtlich des Verfassens der Bachelorarbeit geklärt.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

• Bachelorarbeit (ca. 50.000 Zeichen inkl. Leerzeichen, verfasst ohne die Zuhilfenahme von KI-Tools) Abgabe bis spätestens 23.08.2025 – (70%)
• Exposé (positive Benotung nur bei fristgerechter Abgabe = spätestens(!) 3 Tage vor dem individuellen Besprechungstermin; verfasst ohne die Zuhilfenahme von KI-Tools) (15%)
• Präsentationen (PPTs) (positive Benotung bei fristgerechter Abgabe [siehe unten und Abgabeordner auf Moodle]; erstellt ohne die Zuhilfenahme von KI-Tools (15%)
Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die LV-Leitung eine mündliche Reflexion der abgegebenen Seminararbeit (notenrelevantes Gespräch) vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Die regelmäßige und aktive Teilnahme an der LV (= nicht mehr als 2x Fernbleiben vom Unterricht, Erbringung aller Teilleistungen, Einhalten von Abgabe- und Präsentationsterminen, Diskussionsbeiträge) ist Mindestvoraussetzung für eine positive Semesternote.

Prüfungsstoff

Gemäß selbst gewähltem und von LV-Leiterin bestätigtem Thema der Bachelorarbeit.

Literatur

Die zu berücksichtigende Sekundärliteratur (Forschungsstand) wird entsprechend dem jeweils gewählten Thema der Bachelorarbeit recherchiert und diskutiert.

Allgemeine Literaturvorschläge:
Bryman, Alan. 2012. Social Research Methods. Oxford; New York: Oxford Universi-ty Press.
Eco, Umberto. 2010. Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. Wien: facultas quv.
Kramer, Stefan (ed.) 2013. Sinologie und Chinastudien - Eine Einführung. Tübingen: Narr.
Yin, Robert K. 2014. Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles: Sage.

Gruppe 2

max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Tutorium: dori.koppes@univie.ac.at, Dienstag, 16:45-18:15 im OAW, Termine siehe Moodle

Ferrari (Group 2): No class on Tuesday 13.05.2025 and Tuesday 10.06.2025

Participation in the 1st session is mandatory (an absence can only be excused if the course leader has been notified in advance by email).

Individual consultations in June: schedule and appointment dates TBA on Moodle.

  • Dienstag 04.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 11.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 18.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 25.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 01.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 08.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 29.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 06.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 13.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 20.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 27.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 10.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 17.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Dienstag 24.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The Bachelor's Colloquium aims to support students in identifying a suitable research topic for a Bachelor’s thesis, addressing knowledge gaps, formulating scientifically relevant research questions, selecting an appropriate methodology, theoretical apparatus, and source materials, and writing the thesis. It is also intended as a peer-support forum where participants assist each other in shaping the research process and critically review each other’s work-in-progress under the guidance of the course leader. It is recommended that students choose a topic or disciplinary area they have already familiarized themselves with during their degree programme (e.g., as part of a seminar). The course is practically-oriented and student-focused, thus active participation is essential for the successful achievement of its learning outcomes.
The first part of the colloquium focuses on how to identify a suitable topic, formulate a research question, situate the question in the current state of research, undertake a literature review, find and correctly reference appropriate sources, and evaluate, select, and apply suitable theories and methods. The main part is dedicated to the presentation, discussion, and peer-review of individual research projects. The final part consists of one-to-one consultations with the course leader to receive feedback on the exposé and seek advice on outstanding questions before proceeding to write and submit the thesis.
Participants will be required to give presentations in order to track progress and receive regular feedback throughout the process of research design and implementation, and to act as discussants/peer-reviewers of the work of other participants.
Sessions will be conducted mostly in English, but students are free to write the exposé and the thesis in their preferred working language (English or German).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel


- Presentations (with PPT) [15%]
- Active participation, peer-review [10%]
- Written exposé. Length: ca. 10,000 characters, including spaces [15%]
- Bachelor’s thesis. Length: ca. 40,000 - 50,000 characters, including spaces [60%]

All assignments must be submitted in PDF format via Moodle with the following file name: Last name_partial performance.pdf (e.g. Smith_PPT1.pdf; Smith_PPT2.pdf; Smith_ Exposé.pdf; Smith_BAThesis.pdf).

Each partial performance is assessed independently and included in the final grade according to the percentage breakdown.

DEADLINES:

- PPTs of presentations: due 2 days (48 hours) before the presentation date. Failure to submit at least 1 day (24 hours) before will result in a partial (i.e. for that individual presentation) negative grade.

- Peer-review (response to other students' presentations): due orally on the presentation date.

- Written exposé: due 10 June 2025 before the individual consultation meetings. A deduction of one grade will be applied for each late week, or part of commenced week, after the deadline. Failure to submit at least 3 days before the scheduled consultation meeting will automatically result in a negative grade.

- Bachelor’s thesis: 11 August 2025. A deduction of one grade will be applied for each late week, or part of commenced week, up to a maximum of 2 weeks (14 days) after the deadline. A delay of more than 2 weeks (i.e. after 25 August 2025) will automatically result in a negative grade.

AI Policy: The use of artificial intelligence (AI) tools for editing, proofreading, and improving the quality and clarity of writing is permitted (e.g. for checking spelling, grammar, punctuation, sentence structure, word choice, language polishing and revision). The use of generative AI tools (text generation tools) to produce seminar papers or any other type of assignment is not permitted. This is prone to plagiarism and error (especially on highly specialized topics) and is against the principles of academic integrity. To ensure good academic practice, the course leader may conduct an oral discussion of the submitted paper on a case-by-case basis. This discussion must be completed successfully in order to receive a grade.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Regular attendance (max. 2 absences allowed)
Active participation
Fulfilment of all partial tasks
Submission of written exposé
Submission of Bachelor’s thesis

Prüfungsstoff

Depending on the topic/method of the bachelor's thesis.

Literatur

General references:
Eco, Umberto. How to Write a Thesis. Cambridge, Mass: MIT Press, 2015.
Eco, Umberto. Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. 14. unv. Aufl., 2020.
Gournelos, Ted. Doing Academic Research : A Practical Guide to Research Methods and Analysis. London and New York: Routledge, 2019.
Hammond, Michael, and Wellington, Jerry. Research Methods: The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2013.
Huemer, Birgit, Markus Rheindorf, and Helmut Gruber. Abstract, Exposé und Förderantrag: Eine Schreibanleitung für Studierende und junge Forschende. 1. Stuttgart; Köln: UTB GmbH Böhlau, 2012.

More suggestions will be provided on Moodle at the start of the seminar.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

X 310

Letzte Änderung: Fr 07.03.2025 08:46