Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

180102 SE Fachdidaktische Begleitung der Praxisphase (2025S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Tarmann
Mo 10.03. 15:00-18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
2 Paret

An/Abmeldung

Gruppen

Gruppe 1

Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/

Hinweis der SPL Philosophie:

Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 24.03. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 07.04. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 05.05. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 19.05. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 02.06. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 16.06. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Montag 30.06. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228

Gruppe 2

Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/

Hinweis der SPL Philosophie:

Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch

Lehrende

Termine

Zur Zeit sind keine Termine bekannt.

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Content:
The seminar aims at instructing teacher training students to reconsider basic issues of teaching psychology and philosophy, to get acquainted with working and teaching methods of psychology and philosophy classes and to be familiar with planning processes of psychology and philosophy lessons.

Objectives:
In the seminar, students shall be familiarised with concepts of psychology and philosophy instruction. The assumptions of “good” psychology and philosophy classes are discussed, and planning requirements (limits of planning) are elucidated. In addition, the pedagogical principle of problem-orientation in psychology and philosophy shall be dealt with by analysing examples and designing “ice-breaker” activities at the beginning of classes with the help of freely selected discursive and creative materials. A survey of teaching materials and textbooks shall help students to find proper course materials for their internships at grammar and vocational schools.
Through a model series of lessons students get acquainted with teaching and working methods of psychology and philosophy classes and analytic thinking about competency-based teaching goals (attainments, skills and attitudes). The role of key questions in the teaching process is also promoted. Thus, students reconsider pedagogical possibilities and limits of designing single units and series of lessons.
Finally, students present a teaching unit, which they put into practice during their internship.
Depending on the needs and interests of the group, aspects of the design of classes (e. g., assessment) can be considered in greater depth, and psychological and philosophical working methods (case study, experiment, test, etc.; text interpretation, concept analysis, Socratic dialogue, ethical problem discussion, etc., respectively) can be dealt with.

Methods
The seminar makes use of different methods such as theoretical contributions by teachers, group and partner work by students, presentations, and plenary discussions. Compulsory reading and short assignments are also part of the students’ workload.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assessment
- Regular attendance and active participation in the seminar
- Preparation before and after seminar meetings
- Elaboration and presentations of assignments
- Elaboration of a teaching unit and feedback
- Submission of two assignments as portfolio

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Weighing of single performances
- Relevant contributions to the seminar discussion: 20 points
- Feedback to concept of a teaching unit: 10 points
- Concept of a teaching unit: 50 points
- Written assignments: 20 points

A positive assessment of the seminar is based on 60 points.
1 (Sehr gut): 90-100 points
2 (Gut): 80-89 points
3 (Befriedigend): 70-79 points
4 (Genügend): 60-69 points

Prüfungsstoff

Issues discussed at the seminar

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Fr 10.01.2025 00:01